Άρθρο της Ευανθίας Τζιτζή, προπτυχιακής φοιτήτριας Ιατρικής του Α.Π.Θ/31.5.2017

Η Ιατρική Σχολή είναι μια υπέροχη, πολλά υποσχόμενη σχολή. Προβλέπει 6 χρόνια σπουδών, 69 μαθήματα, πολύωρες θεωρίες στο αμφιθέατρο. Προϋποθέτει ατελείωτο προσωπικό διάβασμα.  Δυστυχώς όμως η κλινική άσκηση των φοιτητών και η επαφή με τους ασθενείς είναι ανεπαρκής.

Με τη λήψη του πτυχίου ο νέος γιατρός έρχεται αντιμέτωπος με μια τρικυμία περιστατικών.  Μόνος του στο Αγροτικό Ιατρείο, στο Κέντρο Υγείας ή στο Περιφερειακό Νοσοκομείο πρέπει να διαχειριστεί επείγοντα ή χρόνια περιστατικά, ασθενείς που πονάνε και διαμαρτύρονται, συγγενείς που αδυνατούν να καταλάβουν την κρισιμότητα της υγείας του ανθρώπου τους και προσωπικό που ζητά την ιατρική εντολή για να ενεργήσει.

Καλείται να εκτιμήσει το περιστατικό, να σεβαστεί το πρόσωπο του ασθενή και των συγγενών του, να αντιληφθεί τους φόβους τους πίσω από την άρνηση για θεραπεία, να αναλάβει τις πιθανές επιπλοκές μιας θεραπευτικής παρέμβασης, να ανακοινώσει δυσάρεστα νέα…

Έτσι άκομψα και απότομα ο νέος γιατρός αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι στο στηθοσκόπιο του ακούει στην πραγματικότητα δύο καρδιές, μια του ασθενή και μια τη δική του, που κάνει κι αυτή πολλές φορές αρρυθμίες για τον άρρωστο που έχει απέναντι του. Αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι η ουσιαστική επικοινωνία με τον ασθενή δεν είναι ούτε ένστικτο ούτε αυτονόητη διαδικασία αλλά μια δεξιότητα που αποκτάται μετά από εκπαίδευση και μεθοδική προσπάθεια. Συνειδητοποιεί ότι οι άνθρωποι απέναντι του απέχουν πολύ από τις σελίδες των συγγραμμάτων Παθολογίας και Χειρουργικής. Καλείται να καταλάβει πώς νιώθουν οι ασθενείς, να “ακούσει” τη σιωπή τους, να σεβαστεί τις προσωπικές πεποιθήσεις τους, να εξηγήσει απλά γιατί το ανεύρυσμα, αυτή η άγνωστη λέξη, μπορεί να σκοτώσει τον πιο δικό τους άνθρωπο.

Δυστυχώς μέχρι τώρα, τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών δεν περιλαμβάνουν μαθήματα, θεωρητικά και πρακτικά, προσέγγισης και επικοινωνίας ιατρικού προσωπικού και ασθενών, ούτε εκπαίδευση διαχείρισης συγκρούσεων και επίλυσης διαφορών.

Τα δεδομένα στην Ιατρική Θεσσαλονίκης αλλάζουν προς το καλύτερο. Οι φοιτητές προτείνουν, η Επιστημονική Εταιρεία Φοιτητών Ιατρικής διοργανώνει και οι καθηγητές εμπνέουν, υποστηρίζουν και υλοποιούν με τον καλύτερο τρόπο προτάσεις και ιδέες. Έτσι δημιουργήθηκε μια αλυσίδα εκπαιδευτικών σεμιναρίων, διαλέξεων και εκπαιδεύσεων βιωματικών με θέματα ιατρικής διαμεσολάβησης  και εκπαίδευση στις διαμεσολαβητικές ικανότητες, όπως των επικοινωνιακών δεξιοτήτων, διαχείρισης βιοηθικών διλημμάτων και ενσυναίσθησης από το ADR Hellenic Center, το οποίο εξειδικεύεται στην Ιατρική Διαμεσολάβηση. Τα σεμινάρια περιελάμβαναν ασκήσεις των φοιτητών πάνω σε σκηνοθετημένα σενάρια, παιχνίδια ρόλων και συνθήκες ρεαλιστικών καταστάσεων. Οι συμμετέχοντες εκπαιδεύτηκαν στις επικοινωνιακές τεχνικές, στην ανακοίνωση δυσάρεστων ειδήσεων και στη διαχείριση της σχέσης ιατρού ασθενούς και ιατρικού λάθους. Ο ενθουσιασμός και η ικανοποίηση των συμμετεχόντων ήταν έκδηλος. Με την ολοκλήρωση των σεμιναρίων επιβεβαιώθηκε η αναγκαιότητα μιας τέτοιου είδους  βιωματικής εκπαίδευσης στις διαμεσολαβητικές ικανότητες.

Οραματιζόμαστε και υλοποιούμε όσα δεν έχει φτιάξει ακόμα το Πανεπιστήμιο για μας. Χτίζουμε μια δυνατή, ανταγωνιστική σε διεθνές επίπεδο σχολή περήφανη για τους αποφοίτους της με τη συνεργασία ελληνικών φορέων με διεθνείς πιστοποιήσεις που προσφέρουν δωρεάν τις γνώσεις τους και την εμπειρία τους.

Πηγή: www.adrhellenic.com

Εύη Αυλογιάρη

MSc in Bioethics, Υπ. Διδάκτωρ Ιατρικής

Πρόεδρος ADR Hellenic Center

Διαπ. Διαμεσολαβήτρια και Εκπαιδεύτρια Διαμεσολαβητών

Eπίτιμη Πρόξενος Εσθονίας στη Βόρεια Ελλάδα