Κύριο ρόλο φαίνεται να παίζει η Διαμεσολάβηση στην υπόθεση της εσκεμμένης προσπάθειας της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, δεύτερης μεγαλύτερης στον κόσμο, να ξεγελάσει τις διαδικασίες μέτρησης εκπομπών καυσαερίου, με ειδικό – κρυμμένο – λογισμικό.

Στην πολύ γνωστή αυτή υπόθεση, που πρώτα ήρθε στο φως από μετρήσεις ομοσπονδιακών αρχών των ΗΠΑ, το λογισμικό μπορούσε να αντιληφθεί πότε γινόντουσαν μετρήσεις εκπομπών καυσαερίου στα αυτοκίνητα diesel της εταιρείας και τότε άλλαζε αυτόματα τις συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα, ώστε οι μετρούμενες παράμετροι να είναι εντός των νομοθετημένων ορίων. Στην πραγματικότητα οι εκπομπές ήταν πολλαπλάσιες των κανονικών!

Στις ΗΠΑ έχουν γίνει πολλαπλές ομαδικές αγωγές κατά της VW (πάνω από 500,) που αντιπροσωπεύουν μέρος των εκατοντάδων χιλιάδων ιδιοκτητών, οι οποίοι επηρεάζονται από το συγκεκριμένο θέμα.

Η VW ανακοίνωσε στο τέλος του 2015, ότι θα ετοιμάσει ένα σχήμα αποζημίωσης για τους 500.000 ιδιοκτήτες, που αγόρασαν οχήματα με τον κινητήρα diesel των 2lt. Το σχήμα αυτό ανέλαβε να οργανώσει ο διάσημος Διαπραγματευτής Ken Feinberg, που είχε διαπραγματευθεί ανάλογα σχήματα για τις υποθέσεις των Διδύμων Πύργων και της διαρροής πετρελαίου από την πλατφόρμα Deepwater Horizon της BP. Από την άλλη πλευρά, των ομοσπονδιακών υπηρεσιών των ΗΠΑ, συμμετείχαν στις διαδικασίες υψηλόβαθμα στελέχη, ενώ η Διαμεσολάβηση ανατέθηκε, από ομοσπονδιακό δικαστήριο της Washington, στον Robert Mueller, Διαμεσολαβητή και πρώην διευθυντή του FBI. Εκτός από την αποζημίωση των ιδιοκτητών, η διαμεσολάβηση για το σχήμα αυτό αφορά και την εγκαθίδρυση από την VW ενός ταμείου για τη μείωση των αποτελεσμάτων της αυξημένης ρύπανσης του περιβάλλοντος και πιθανά να περιλαμβάνει και τη συμφωνία για την αγωγή του Υπουργείου δικαιοσύνης των ΗΠΑ κατά της VW.

Τον Ιούνιο δόθηκε παράταση από τον ομοσπονδιακό δικαστή, ώστε να φτάσει η υπόθεση σε συμφωνία, λόγω των πολύπλοκων τεχνικών θεμάτων, που αυτή περιλαμβάνει.

Σε σχετικές υποθέσεις εναντίον της VW σε διάφορες πολιτείες των ΗΠΑ, τα πολιτειακά δικαστήρια έχουν καλέσει την VW να προχωρήσει σε διαδικασία «εσπευσμένης» Διαμεσολάβησης, ώστε να υπάρξει δυνατότητα συμβιβασμού για τις πολλαπλές περιπτώσεις ομαδικών αγωγών και έχουν ορίσει αντίστοιχα εκεί αναγνωρισμένου κύρους Διαμεσολαβητές, συνήθως πρώην ανώτατους δικαστικούς με σχετική εμπειρία. Τέτοιες περιπτώσεις υπάρχουν σε Detroit, New Orleans, Virginia, Newark και αλλού.

Νανά Παπαδογεωργάκη
Δικηγόρος LLM
Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια ΥΔΔΑΔ & UK
Εκπαιδεύτρια Διαμεσολαβητών

Πηγές:
The Detroit News (http://www.detroitnews.com/story/business/autos/foreign/2015/10/28/ex-detroit-bankruptcy-judge-mediate-vw-suits/74751090/)
Fortune
(http://fortune.com/2016/04/20/this-is-volkswagens-big-fix-for-its-dirty-diesel-scandal/)
Automotive News
(http://www.autonews.com/article/20160615/OEM11/160619922/vw-diesel-emissions-settlement-deadline-extended-by-u.s.-judge)