2016: Η εταιρία Guthy-Renker είναι μία από τις μεγαλύτερες αμερικανικές εταιρίες εμπορίας προϊόντων ομορφιάς και φροντίδας του σώματος. Τα «Wen Hair Care Products» είναι σειρά προϊόντων για τη φροντίδα των γυναικείων μαλλιών, όπως σαμπουάν ή μαλακτικό, με την υπογραφή γνωστού Αμερικανού κομμωτή, ο οποίος τα διαφήμιζε ως «φιλικά για τα γυναικεία μαλλιά». Επίσης, η ιστοσελίδα της εταιρίας παρότρυνε τις γυναίκες που χρησιμοποιούσαν τα προϊόντα της να χρησιμοποιούν όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ποσότητες και σε καθημερινή βάση «για καλύτερα αποτελέσματα».
Ωστόσο, το Δεκέμβριο του 2015 ασκήθηκε συλλογική αγωγή αποζημίωσης σε βάρος της εταιρίας και του κομμωτή από 200 γυναίκες από 40 διαφορετικές Πολιτείες των Η.Π.Α., οι οποίες ισχυρίζονταν πως υπέστησαν σοβαρές παρενέργειες από τη χρήση των «WEN Hair Care Products», όπως έντονο κνησμό, αδυναμία, θραύση και πτώση των μαλλιών, προσωρινή ή – για ορισμένες εξ’ αυτών – μόνιμη, κατά τους ισχυρισμούς τους.
Στην αγωγή αναφερόταν ότι οι εναγόμενοι γνώριζαν και αποσιωπούσαν ενεργητικά τα βλαπτικά αποτελέσματα των προϊόντων τους, αφήνοντας απροστάτευτους τους καταναλωτές. Μεταξύ άλλων, αφαιρούσαν από το διαδίκτυο τα αναρτημένα σε αυτό αρνητικά σχόλια για τα «Wen Hair Products», χωρίς βέβαια να καταφέρουν να τα εξαλείψουν όλα.
Η ευδοκίμηση της αγωγής προϋπέθετε τη δυσαπόδεικτη άμεση συνάφεια μεταξύ των αρνητικών για τα μαλλιά επιπτώσεων και της χρήσης των προϊόντων, η οποία δυσχεραίνεται και από το γεγονός ότι σύμφωνα με την Αμερικανική Δερματολογική Εταιρία, μέλη της οποίας έκαναν δηλώσεις στον Τύπο για την υπόθεση κατόπιν της δημοσιότητας που αυτή έλαβε, η πτώση των μαλλιών στις γυναίκες μπορεί να συνδέεται και με ποικίλους άλλους παράγοντες, όπως ορμονικούς, γενετικούς, έλλειψη σιδήρου ή ξηρότητα.
Τα εμπλεκόμενα στην αντιδικία μέρη τελικά υπήγαγαν τη διαφορά τους σε Διαμεσολάβηση τον Αύγουστο του 2016. Η Διαμεσολάβηση ήταν επιτυχής και συμφωνήθηκε να καταβληθούν ως αποζημίωση συνολικά 26.250.000 δολάρια Η.Π.Α. από την εταιρία στις γυναίκες που υπέστησαν κάποια μορφή βλάβης από τη χρήση των προϊόντων της. Οι ατομικές αποζημιώσεις των εναγόντων έφτασαν έως το ποσό των 20.000 δολαρίων Η.Π.Α. για εκάστη και για το ύψος τους λαμβανόταν υπόψη η φύση και η έκταση της βλάβης.
Ένας ακόμη όρος της συμφωνίας επίλυσης της διαφοράς ήταν η υποχρέωση της εταιρίας να αναγράφει στη συσκευασία των προϊόντων της την εξής ένδειξη: «Σε περίπτωση ανεπιθύμητης αντίδρασης στο προϊόν, σταματήστε αμέσως τη χρήση και συμβουλευτείτε έναν γιατρό».
Μέσα από τη Διαμεσολάβηση, μία εταιρία ανέλαβε τις ευθύνες της, στο ποσοστό που διαπιστώθηκε ότι της αναλογούσαν και με τρόπο ικανοποιητικό για τις αντιδίκους της. Εκείνες, από τη μεριά τους, δεν εκτέθηκαν σε μία πολυετή αντιδικία, με δυσχέρειες απόδειξης, αποκαθιστώντας τη βλάβη τους σύντομα και υποχρεώνοντας την εταιρία σε σαφέστερες ενδείξεις επί των προϊόντων της, όπως και επεδίωκαν.
Για περισσότερες πληροφορίες:
Σπύρος Αντωνέλος
Δικηγόρος, Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής,
Εκπαιδευτής στη Διαμεσολάβηση Διαμεσολαβητών και Δικηγόρων,
Συγγραφέας