Αλήθεια, τι θέλει ένα σκυλί μέσα στην τάξη; Και ποιος είναι αυτός που μπορεί να χειριστεί το σκυλί αυτό;
Μία Εκπαιδευτικός, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, εκπαιδεύτρια σκύλων, συγγραφέας και ιδρύτρια του σωματείου Ζω.Ε.Σ., κάνει ενημερωτικά σεμινάρια στα σχολεία, προβάλλοντας τις θεραπευτικές ιδιότητες ενός σκύλου σε παιδιά, κυρίως που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού, αλλά και έχουν μαθησιακές δυσκολίες ή χαμηλή αυτοπεποίθηση, μέσα από ένα δημόσιο διάλογο για μια τριμερή σχέση Δασκάλου-Σκύλου-Παιδιού.
Μας εξηγεί ότι: «Ο χειριστής ενός τέτοιου σκύλου δεν θα πρέπει να έχει μόνο άρτια παιδαγωγική κατάρτιση, να έχει εκπαιδευτεί πάνω στην εκπαίδευση και στη συμπεριφορά του σκύλου, αλλά κυρίως στη σχολική ψυχολογία και στην αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών, εφόσον έχει επιλέξει να φέρει το σκύλο μέσα στην τάξη για να “επανατοποθετήσει” και αυτούς τους μαθητές. Ακόμη και στην ειδική αγωγή και στις μαθησιακές δυσκολίες, αν υπάρχει έστω και ένας μαθητής μέσα στην τάξη που τυγχάνει να ανήκει σε αυτές. Ένας σκύλος-δάσκαλος θα πρέπει, εκτός από συγκεκριμένη και άρτια εκπαίδευση, να συνοδεύεται και από έναν απόλυτα επιστημονικά καταρτισμένο χειριστή που έχει μεγάλη εμπειρία σε αυτό, καθώς δεν υπάρχουν περιθώρια λάθους.
Ο σκύλος δεν έρχεται στην τάξη ως μέσο ψυχαγωγίας, επομένως δεν είναι απαραίτητο να έχει εκπαιδευτεί στα λεγόμενα “κόλπα”. Οφείλει, όμως, να γνωρίζει εντολές ώστε να υπακούει και να δίνει στους μαθητές την εντύπωση ότι δεν έχει έρθει στην τάξη τους κάποιος που δεν κατανοεί τους βασικούς κανόνες συμπεριφοράς και τους παραβαίνει! Να γνωρίζει να κάθεται όταν του το ζητάς, να ξαπλώνει, να ηρεμεί, να μην ενοχλεί την ώρα του μαθήματος και του φαγητού και το βασικότερο όλων να δείχνει πραγματικά ήρεμος, ασφαλής και ευτυχισμένος. Δεν έρχεται στην τάξη ως διακοσμητικό στοιχείο, αλλά και ούτε ως η λύση σε όλα τα προβλήματα! Έρχεται ως επικουρική βοήθεια στο έργο του δασκάλου σε πλαίσιο που θα ορίσει ο ίδιος και θα έχει ενημερώσει από πριν μαθητές, συναδέλφους και γονείς.
Έρχεται για τις φοβερά μαγικές θετικές ιδιότητες για τον ψυχισμό των παιδιών, στη σωματική, ψυχική υγεία και ευεξία, στη συναισθηματική πληρότητα, στην καλλιέργεια της συντροφικότητας, της συνεργασίας και της υπευθυνότητας, αλλά και της ίδιας της κοινωνικοποίησής τους. Η παρουσία ενός σκύλου μέσα στην τάξη τονώνει το αίσθημα της κοινωνικής προσφοράς, μιας που ενεργούν με στόχο το καλό των άλλων. Ο σκύλος είναι για τα παιδιά ένας σύντροφος που παρέχει κοινωνική στήριξη, χωρίς να κρίνει και αυτό κάνει πολύ χαλαρωτική την παρουσία του.
«Ένας σκύλος- δάσκαλος μέσα σε μία τάξη βοηθά τους μαθητές να ξεφύγουν από τον εγωκεντρικό τρόπο σκέψης και να δουν τα πράγματα από μία εντελώς διαφορετική, ως τότε, οπτική. Με αυτόν τον τρόπο ένας μαθητής αρχίζει σιγά σιγά να κατακτά την ικανότητα να συναισθάνεται, αποκτώντας τη λεγόμενη ενσυναίσθηση». Και η ενσυναίσθηση, βασική ιδιότητα του Διαμεσολαβητή, είναι που θα περιορίσει την ύπαρξη των φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού μέσα στην κοινωνία των μικρών μαθητών και θα αποτελέσει τη βάση και της μετέπειτα ένταξής τους στην κοινωνία των μεγάλων. Γιατί τα παιδιά είναι το μέλλον.
Πηγή: https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/291390_o-therapeytikos-kai-diamesolabitikos-rolos-toy-skyloy-stin-ekpaideytiki?fbclid=IwAR0GzkCEiyj9bnEGnrByRKDVExi_umXGthjlH_nWiQ54wCSvuiZsxpEkNrU – Κατερίνα Παπαποστόλου
Βασιλική Δημ. Σκορδάκη
Δικηγόρος Αρείου Πάγου & Συμβουλίου της Επικρατείας, Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια, Εκπαιδεύτρια Διαμεσολαβητών – Solicitor Αγγλίας & Ουαλίας