Έναν πρωτότυπο τρόπο ανακάλυψαν οι Δανοί για να διδάξουν στα παιδιά την ουσία της ενσυναίσθησης. Στα σχολεία της βόρειας χώρας κάθε εβδομάδα η ενσυναίσθηση γίνεται μάθημα, καθώς τα παιδιά μοιράζονται ένα κέικ.
Για μία ώρα κάθε εβδομάδα, τα σχολεία της Δανίας κάνουν κάτι διαφορετικό από όλα τα άλλα: οι μαθητές ηλικία 6-16 ετών διδάσκονται υποχρεωτικά την ενσυναίσθηση, δηλαδή την δεξιότητα να κατανοούμε τα συναισθήματα του άλλου και όχι να τον κρίνουμε σύμφωνα με τις δικές μας πεποιθήσεις.
Οι μαθητές μαθαίνουν να ακούν τον απέναντί τους, ενώ παράλληλα μοιράζονται ένα κέικ. Το μάθημα ονομάζεται Klassens tid και αυτό που διδάσκονται τα παιδιά ουσιαστικά είναι η προτεραιότητα στην συνεργασία, όχι στον ανταγωνισμό. Η διαδικασία αυτή βοηθά όχι μόνο ενδυναμώνοντας το πνεύμα της συνεργασίας των παιδιών αλλά και στη διαμόρφωση ενηλίκων που έχουν μια πιο ευρεία αίσθηση του κόσμου, αφού μαθαίνουν από μικρή ηλικία να προσεγγίζουν τους ανθρώπους, τον κόσμο και τις προκλήσεις του, με μια πιο σφαιρική και διαλλακτική αίσθηση.
Εδώ και χρόνια η Δανία παραμένει σταθερά μια από τις τρεις πιο ευτυχισμένες χώρες στον κόσμο, σύμφωνα με το World Happiness Report. Στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας η ενσυναίσθηση θεωρείται πλέον ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες στη δημιουργία όχι μόνο ευτυχισμένων αλλά και πετυχημένων ανθρώπων. Μεγάλο μέρος της μελέτης γίνεται σε σχολικές ομάδες. Παιδιά με διαφορετικά επίπεδα γνώσεων και διαφορετικές αδυναμίες, συνεργάζονται για το καλύτερο, μαθαίνοντας να βοηθούν τον διπλανό τους και να αλληλοσυμπληρώνονται, αντί να ανταγωνίζονται. Η κεντρική ιδέα εστιάζει στο ότι όταν κάποιος είναι πολύ ικανός, αντί να κυριαρχεί, έχει υποχρέωση να βοηθά τους πιο αδύναμους.
Με τον τρόπο αυτό δίνεται από μικρή ηλικία η δυνατότητα στα παιδιά να αποκτούν τη θέση του ακροατή στη συζήτηση και να προσπαθούν να λύσουν ένα θέμα που ανακύπτει ως τρίτοι, προσπαθώντας να το δουν από τη μεριά του άλλου. Έτσι από πολύ μικρή ηλικία αναπτύσσεται το αίσθημα της επίλυσης μιας διαφοράς μέσω του διαλόγου και της ικανότητας του να «μπαίνουν στη θέση του άλλου». Τέτοιου είδους μαθήματα αποτελούν πρώιμα στάδια διδασκαλίας Διαμεσολάβησης η οποία με απλούς τρόπους αφομοιώνεται ενδόμυχα ως «βασική αρχή» στα παιδιά και κατ΄ επέκταση στην κοινωνία.
Πηγή: https://www.doctv.gr/page.aspx?itemID=SPG12921
Κική Δημ. Τσουρού
Δικηγόρος LL.M., Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια