O Παγκόσμιος Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας προσπαθεί να ενθαρρύνει τα μέλη του να επιλύουν τις υποθέσεις τους εξωδικαστικά και με τη Διαμεσολάβηση. Ιδού μερικά από τα πολλά επιτυχημένα παραδείγματα:

  • Copyright Mediation

Μια ολλανδική εταιρεία συμβλήθηκε με μια γαλλική εταιρία για μια άδεια πνευματικών δικαιωμάτων, όσον αφορά στην έκδοση μιας τεχνικής δημοσίευσης. Η άδεια χρήσης περιλάμβανε ρήτρα Διαμεσολάβησης W.I.P.O.. Ο κάτοχος της άδειας κατέστη οικονομικά αφερέγγυος και αθέτησε την υποχρέωση των δικαιωμάτων που οφείλονταν δυνάμει της άδειας. Όταν ο δικαιοπάροχος ζήτησε για την επίλυση του ζητήματος τη διαδικασία της Διαμεσολάβησης, το Κέντρο Διαμεσολάβησής του W.I.P.O., ύστερα από διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη, καθώς και μετά την έγκριση του δικαστηρίου, διόρισε εκκαθαριστή καθώς και έναν ειδήμονα σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας ως Διαμεσολαβητή. Μετά από δύο, μόλις, συναντήσεις μεταξύ των μερών και του Διαμεσολαβητή, συνήφθη μια συμφωνία διακανονισμού.

  • Διαμεσολάβηση Πνευματικής Ιδιοκτησίας ακολουθούμενη από μια επισπευσμένη διαδικασία Διαιτησίας

Ένας εκδοτικός οίκος είχε συνάψει μια σύμβαση με μια εταιρεία λογισμικού για την ανάπτυξη μιας νέας παρουσίας στο διαδίκτυο. Το έργο έπρεπε να ολοκληρωθεί εντός ενός έτους και περιλάμβανε ρήτρα υποβολής των διαφορών στη Διαμεσολάβηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας και, αν δεν ήταν εφικτό να επιτευχθεί διακανονισμός εντός 60 ημερών, να προχωρήσει η διαφορά σε μια ταχεία διαδικασία διαιτησίας. Μετά από 18 μήνες, ο εκδοτικός οίκος δεν ήταν ικανοποιημένος με τις υπηρεσίες που παρέχονταν από τον προγραμματιστή, αρνήθηκε να πληρώσει, απείλησε  με υπαναχώρηση από τη σύμβαση και ζήτησε αποζημίωση. Ο εκδοτικός οίκος κατέθεσε αίτηση για Διαμεσολάβηση. Ενώ τα μέρη δεν κατάφεραν να επιτύχουν μια διευθέτηση, η Διαμεσολάβηση, τους επέτρεψε να επικεντρωθούν στα θέματα προς εξέταση στην επακόλουθη ταχεία διαδικασία διαιτησίας.

Είναι επομένως φανερό πόσο γρήγορη μπορεί να είναι η διαδικασία της Διαμεσολάβησης, αλλά και πόσο ευεργετική ακόμη κι όταν δεν καταλήξει σε συμφωνία. Τα μέρη αφουγκράζονται και κατανοούν εις βάθος το πρόβλημα της εκάστοτε άλλης πλευράς και έτσι έρχονται, με αμοιβαίες υποχωρήσεις και μικρές «νίκες», πιο κοντά σε μια λύση που ικανοποιεί όλες τις πλευρές και είναι βιώσιμη.

Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

http://www.wipo.int/amc/en/mediation/case-example.html

Δρ. Δημήτρης Θεοχάρης

Δικηγόρος, L.L.M.

Διαμεσολαβητής, Εκπαιδευτής διαμεσολαβητών

Επιστημονικός Συνεργάτης Ε.Κ.Π.Α. (e-learning)