2011: Η αμερικανική κινηματογραφική κωμωδία «Τhe Hangover» γνώρισε παγκόσμια επιτυχία που οδήγησε σε δύο συνέχειες (sequels), τις ταινίες «The Hangover ΙI» και «The Hangover ΙΙI». Κατά την περίοδο διαφημιστικής προώθησης του δεύτερου sequel της ταινίας («The Hangover ΙI»), η οποία κόστισε στην εταιρία παραγωγής «Warner Bros»  80 εκατομμύρια δολάρια Η.Π.Α., μία αναπάντεχη αντιδικία, η οποία λύθηκε με Διαμεσολάβηση, παραλίγο να εμποδίσει την προβολή της.

Ο λόγος της αντιδικίας ήταν ένα τατουάζ: Σε κάποιο σημείο της ταινίας και στο πλαίσιο της εξυπηρέτησης της πλοκής, ένας από τους πρωταγωνιστές, ο ηθοποιός Ed Helms, βρίσκεται να έχει κάνει στο πρόσωπο του το ίδιο τατουάζ που έχει στο ίδιο σημείο και ο γνωστός πυγμάχος Mike Tyson. Το αρχικό τατουάζ, δηλαδή αυτό στο πρόσωπο του Mike Tyson, είχε σχεδιαστεί από τον Αμερικανό tattoo artist Victor Whitmill.

Το 2011, λίγες εβδομάδες πριν την προβολή της ταινίας στις Η.Π.Α., ο Whitmill άσκησε ασφαλιστικά μέτρα κατά της Warner Bros ζητώντας από το δικαστήριο την απαγόρευση της προβολής της ταινίας, με το επιχείρημα ότι με τη χρήση του τατουάζ στο πρόσωπο του ηθοποιού, χωρίς την άδεια του, παραβιάζονταν τα δικαιώματα του Πνευματικής Ιδιοκτησίας επί του σχεδίου του. Η αρμόδια δικαστής απέρριψε την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, δέχτηκε όμως ότι συντρέχει λόγος για την άσκηση τακτικής αγωγής από τον καλλιτέχνη, διότι φαινόταν πιθανή η παραβίαση των πνευματικών δικαιωμάτων του Whitmill από την εταιρία παραγωγής της ταινίας, δεδομένου ότι είχε αναπαραγάγει το τατουάζ στην ταινία χωρίς την έγκριση του.

Ο Whitmill υποστήριζε περαιτέρω ότι, όταν είχε σχεδιάσει το τατουάζ στο πρόσωπο του Tyson, ο γνωστός πυγμάχος είχε υπογράψει μία έντυπη δήλωση με την οποία αναγνώριζε ότι δεν είχε δικαίωμα αναπαραγωγής του σχεδίου του τατουάζ, το οποίο ανήκε στον καλλιτέχνη.

Η εταιρία Warner Bros είχε αντιτείνει ότι η αναπαραγωγή του τατουάζ ήταν νόμιμη, γιατί σκοπός της ταινίας ήταν, μεταξύ άλλων, ο ηθοποιός Ed Helms να σατιρίσει τον πυγμάχο Mike Tyson. Η αναπαραγωγή για σατιρικούς σκοπούς επιτρεπόταν από το Δίκαιο Πνευματικής Ιδιοκτησίας της πολιτείας των Η.Π.Α. όπου εκδικαζόταν η υπόθεση. Το επιχείρημα όμως αυτό απορρίφθηκε κατά τη διαδικασία των Ασφαλιστικών Μέτρων από το Δικαστήριο.

Η δικάσιμος της τακτικής αγωγής ορίστηκε για το Νοέμβριο του 2011. Τα μέρη συμφώνησαν, όμως, να προβούν σε Διαμεσολάβηση, για την επίλυση της διαφοράς τους. Σε περίπτωση που δε θα μπορούσαν να βρουν μία κοινώς αποδεκτή λύση στη Διαμεσολάβηση, η εταιρία είχε υποσχεθεί στο ακροατήριο των Ασφαλιστικών Μέτρων να διαγράψει με ψηφιακό τρόπο το τατουάζ από το πρόσωπο του ηθοποιού στο DVD της ταινίας.

Εν τέλει, η Διαμεσολάβηση ήταν επιτυχής και τα μέρη έλυσαν τη διαφορά τους φιλικά τον Ιούνιο του 2011. Οι όροι της συμφωνίας δεν έγιναν γνωστοί. Ωστόσο, το σίγουρο είναι ότι δε χρειάστηκε να σβηστεί το τατουάζ από το πρόσωπο του ηθοποιού, όπως διαπιστώσαμε όσοι είδαμε την ταινία από DVD.

Με τη Διαμεσολάβηση ένας καλλιτέχνης και μία εταιρία παραγωγής που είχαν αμοιβαία συμφέροντα από την προβολή μίας ταινίας βρήκαν αμοιβαία ικανοποιητικούς τρόπους επίλυσης των διαφορών τους χωρίς τις επαχθείς οικονομικές επιπτώσεις μίας αρνητικής δημοσιότητας και της παρεμπόδισης της προβολής ενός συλλογικού εγχειρήματος όπως είναι μία κινηματογραφική ταινία. Ανάλογες υποθέσεις Πνευματικής Ιδιοκτησίας άλλοτε βλέπουν το φως της αρνητικής δημοσιότητας και άλλοτε μένουν αρρύθμιστες στην Ελλάδα. Με τη Διαμεσολάβηση μπορούν να απαλειφθούν και τα δύο φαινόμενα και να προστατευτούν τα νόμιμα δικαιώματα των εμπλεκομένων.

Για περισσότερες πληροφορίες:

http://www.reuters.com/article/us-hangover-idUSTRE75K0DF20110621

Σπύρος Αντωνέλος
Δικηγόρος – Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής –
Εκπαιδευτής Διαμεσολαβητών και Δικηγόρων στη Διαμεσολάβηση – Συγγραφέας