Η Διαμεσολάβηση αποτελεί αναμφισβήτητα για πολλά είδη υποθέσεων, το βέλτιστο τρόπο επίλυσης της διαφοράς. Πέρα από μια διαδικασία αναμφισβήτητα γρήγορη, φιλική και οικονομική επιτρέπει στα ίδια τα μέρη να συμμετέχουν ενεργά, μαζί με το δικηγόρο τους στην επίλυση της υπόθεσης τους. Πολλές φορές όμως τα μέρη αποθαρρύνονται από τους δικηγόρους τους να χρησιμοποιήσουν τη Διαμεσολάβηση. Ένας δικηγόρος που εμπιστεύεται τη διαδικασία της Διαμεσολάβησης καθώς και ο ενημερωμένος δικηγόρος δεν μπορεί παρά να ενθαρρύνει τον εντολέα του να αποπειραθεί να διευθετήσει φιλικά τη διαφορά του. Μια σωστή Διαμεσολάβηση που μπορεί να καταλήξει σε μια αμοιβαία επωφελή συμφωνία που ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των μερών είναι προς όφελος του εντολέα του δικηγόρου.
Όμως εν όψει της υποχρεωτικής απόπειρας επίλυσης της διαφοράς με Διαμεσολάβηση, ως μια επιπλέον επιλογή των διαδίκων, πριν τη συζήτηση μια αγωγής ή άλλου ενδίκου βοηθήματος στα δικαστήρια, ακούμε δικηγόρους να ισχυρίζονται εκ των προτέρων στον πελάτη τους, ότι δήθεν πρέπει να ασκήσει γρήγορα ,πριν τον Οκτώβριο 2018, την αγωγή του για να μην χρειαστεί να περάσει από τη διαδικασία της Διαμεσολάβησης. Άλλοι διαβεβαιώνουν κατηγορηματικά εκ των προτέρων τον πελάτη τους ότι η Διαμεσολάβηση δεν θα λειτουργήσει για την υπόθεση τους.
Άλλοι συμβουλεύουν τον πελάτη τους κατά τη διάρκεια της Διαμεσολάβησης να μην παίρνει καμιά απολύτως απόφαση εάν δεν είναι σύμφωνος ο δικηγόρος του. Στις περιπτώσεις αυτές οι παραπάνω συμβουλές και η στάση του δικηγόρου είναι εκείνες αποκλειστικά που θα τορπιλίσουν τις διαπραγματεύσεις και θα οδηγήσουν τη Διαμεσολάβηση σε βέβαιη αποτυχία. Μια αποτυχία που δεν οφείλεται ούτε στις ικανότητες του Διαμεσολαβητή, ούτε στις δήθεν αγεφύρωτες διαφορές των μερών αλλά αποκλειστικά και μόνο στην λανθασμένη λειτουργία του δικηγόρου και στις λανθασμένες συμβουλές του.
Στη Διαμεσολάβηση ο νομικός παραστάτης συμβουλεύει καθ όλη τη διάρκεια τον πελάτη του είναι ο σύμβουλος διαπραγμάτευσης του πελάτη του. Ο ενημερωμένος δικηγόρος στη Διαμεσολάβηση είναι πρόθυμος να διαπραγματευθεί, να διερευνήσει περισσότερες επιλογές και να επιτρέψει στον πελάτη του να αποφασίσει για την υπόθεση του. Αντίθετα ο δικηγόρος που έχει μια εκ των προτέρων αρνητική στάση στη Διαμεσολάβηση, δεν διαπραγματεύεται πραγματικά, ακολουθεί ακραίες θέσεις που απομακρύνουν τα μέρη από την επίτευξη συμφωνίας δεν αφήνει τον πελάτη του να μιλήσει, ακινητοποιεί στην ουσία τον πελάτη του, τον ωθεί να παραμένει τυπικά στη διαδικασία προτιμά να μιλά αποκλειστικά εκείνος και εν τέλει αποφασίζει εκείνος ως δικηγόρος και όχι ο ίδιος ο εντολέας του.
Μια τέτοια στάση στερεί απολύτως την εξουσία της υπόθεσης από τα ίδια τα μέρη, δεν υπηρετεί τα πραγματικά συμφέροντα των μερών και μοναδικό σκοπό έχει τον τορπιλισμό της Διαμεσολάβησης και την μη επίτευξη συμφωνίας. Μια τέτοια συμπεριφορά από την πλευρά των δικηγόρων δεν εμποδίζει μόνο τη Διαμεσολάβηση, αλλά μπορεί να κλιμακώσει την αντιδικία και να την μετατρέψει σε ένα πολυετή και πολυέξοδο δικαστικό αγώνα αντίθετο προς το πραγματικό συμφέρον του εντολέα –πελάτη. Τα μέρη πριν αρχίσουν τη διαδικασία της Διαμεσολάβησης πρέπει να γνωρίζουν ότι ο δικηγόρος τους είναι ενημερωμένος για τη Διαμεσολάβηση και πιστεύει στη διαδικασία της Διαμεσολάβησης. Κυρίως όμως σέβεται το δικαίωμα του πελάτη του να αποφασίζει ο ίδιος τι είναι πραγματικά καλύτερο για τη ζωή του!
Παναγιώτα Λουκάκου
Δικηγόρος – Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια Εκπαιδεύτρια Διαμεσολαβητών